IN BEELD

Onderhoud wildwaterbaan Efteling

VEILIG IN DE PIRAÑA

Tekst en Beeld Mike Raanhuis

‘Het is onze grootste uitdaging om de waterstroom weer goed te krijgen, die flow in de baan is ontzettend belangrijk’

De Efteling is het grootste pretpark van ons land. Met de kolkende wildwaterbaan Piraña als een van de meest spectaculaire attracties. Je kunt je voorstellen dat het nogal wat organisatiekunde en arbeidskracht vergt om deze én de 61 andere Efteling-attracties te onderhouden en bedrijfszeker te maken.

Met ongeveer drieduizend deel- en voltijdmedewerkers is de Efteling een grote werkgever in de regio Kaatsheuvel. Heel verrassend is dat aantal niet als je bedenkt wat er allemaal komt kijken om zo’n bedrijf – dat het jaar rond geopend is – operationeel te houden. Frank Busser en Johan Konings zijn Maintenance Engineer en zijn verantwoordelijk voor de zogenaamde instandhouding van de attracties. Vandaag staat de Piraña op de planning. Deze attractie met 25 miljoen (!) liter water, is 350 meter lang, kent verschillende watervallen en staat garant voor veel opspattend water. Een garantie dat je de ronde zespersoons boot kurkdroog verlaat is er dan ook niet…

’S WINTERS GESLOTEN

Busser trapt af: ‘Wij gaan over de onderhoudsstrategie en de meerjarenplannen voor alle attracties. Naar de afdeling Uitvoering geven wij op onze beurt de opdracht om het onderhoud te verrichten. Het kan ook zijn dat we het onderhoud uitbesteden als het specialistisch werk is, zoals het coaten van de baan van de Piraña. Die expertise hebben wij niet zelf in huis.’

Konings vult aan: ‘De Piraña is ‘s winters gesloten en dat maakt het voor ons een stuk gemakkelijker. Kijk, het belangrijkste is en blijft de beschikbaarheid van de attracties voor onze gasten. De Piraña is 37 jaar oud dus je kunt je voorstellen dat bepaalde onderdelen, zoals de vier pompen die voor de waterverplaatsing zorgen, een keer aan vervanging toe zijn. Zoiets is verre van regulier en wordt dan gedaan tijdens een groot onderhoud. Dat moet wel gesignaleerd en dus ingepland worden.’

WATERSTROOM

Konings: ‘Dat kan ook niet anders omdat het bij ons om personenvervoer gaat. Voor alle wijzigingen aan een attractie moeten wij toestemming hebben van een officiële instantie, in ons geval de TÜV, de Technischer Überwachungsverein. Zij komen sowieso elk jaar keuren en geven dan een licentie voor een jaar af.’ De onderhoudsmannen geven aan dat er in de Efteling meer wordt gevergd van de techniek ten opzichte van tien jaar geleden. Dit heeft alles te maken met het feit dat het park meer en langer open is.

‘Het klinkt misschien gek, maar hier is het onze grootste uitdaging om de waterstroom weer goed te krijgen, die flow in de baan is ontzettend belangrijk’, aldus Busser. ‘De algengroei bijvoorbeeld, die heel normaal is bij een waterattractie, kan de stroming al in sterke mate beïnvloeden. Overal in de baan zijn er houten balken bevestigd. Als hier een stuk van afbreekt dan heeft ook dat direct invloed op de stroming. Je ziet, er zijn heel veel factoren die regulier gepland onderhoud zo voornaam maken. Verrassingen willen we te allen tijde voorkomen, bij ons draait het dus echt om het inzichtelijk maken van wat er preventief moet gebeuren aan de attracties.’

MOTOREN ONDER WATER

Een andere taak in het geheel is weggelegd voor Frank Bus, een van de drie coördinatoren Technische Dienst Elektro. Hij vertelt: ‘Ik organiseer het onderhoud aan de besturingsinstallaties van de attracties, waaronder de Piraña. Deze krijgt jaarlijks onderhoud aan de hand van checklists waarop bijvoorbeeld de besturing aan bod komt, maar ook de pompen en het aandrijfsysteem. Zo’n checklist wordt meegegeven aan een gecertificeerde monteur. De Piraña heeft motoren die onder water draaien, dit zijn kegels die ronddraaien en ervoor zorgen dat boten niet kunnen vastlopen. De toestand van deze motoren moeten en kunnen wij handmatig meten. Tijdens onze inspecties worden die motoren allemaal nagegaan. Zijn de grenswaardes niet oké, dan gaan wij over tot vervangen. Nee, risico’s nemen we nooit. Valt er namelijk een motor uit, dan moet de attractie worden stilgelegd en dat is het laatste wat je wilt.’

PREVENTIEF VERVANGEN

Collega Martijn Verspeek, vakman Technische Dienst, valt Bus bij: ‘Dat geldt ook voor bijvoorbeeld de knoppen van het bedieningspaneel in de controlekamer van de Piraña. Die worden door ons preventief vervangen. Het kan en mag niet zo zijn dat we de Piraña stil moeten leggen omdat er een simpele drukknop hapert.’ Het mooie is dat het werk van deze techneuten veel verder gaat dan alleen werk aan de attracties. Zo komt Martijn net bij het hotel vandaan. ‘Daar heb ik de hotelkamers gekeurd, dat hoort voor ons bij het reguliere onderhoud. Dan checken we de stopcontacten, de verlichting en alle apparaten met een snoer. Wij hebben immers de verantwoording voor alle hotelgasten en, daar is ‘ie weer, veiligheid gaat in de Efteling boven alles.’

’EEN ATTRACTIE STILLEGGEN IS HET LAATSTE WAT JE WILT’