IN BEELD

De steigerbouwers

‘WIJ CREËREN VEILIGE WERKPLEKKEN VOOR ANDEREN’

Tekst en Beeld Mike Raanhuis

Steigerdelen klaar om opgebouwd te worden.

Op straat loop je achteloos langs steigers, niet beseffend met hoeveel zorg en aandacht ze zijn opgebouwd. Zoals bij deze hier, in hartje Utrecht, te midden van het winkelend publiek. ‘Iedere dag weer creëren wij veilige werkplekken voor anderen.’ Een driegesprek op hoogte met Peter Hemmers en Michael Bujdasz van Steigerbouw Midden Nederland.

Hemmers is bedrijfsleider en geeft aan dat alles begint met een steengoed team. ‘Ik werk zo’n dertig jaar in de steigerbouw en ik weet al heel snel wat ik aan iemand heb. Vandaag en morgen bouwen we een vrij eenvoudige opstelling – alles aan de panden is vrij rechttoe rechtaan – maar feit blijft dat je continu alert moet zijn. Zoals je ziet hebben we, zelfs in deze coronatijd, met druk verkeer van doen: auto’s, scooters, fietsers en wandelaars, iedereen is ergens naartoe onderweg. Ondertussen zijn wij hier met grote steigerdelen in de weer. Dat kan ik aan deze drie mannen wel overlaten. Alle steigerbouwers dienen over de benodigde papieren te beschikken en Michael is zelfs voorman, echt een ervaren kracht op wie ik blind kan vertrouwen.’

GEOLIEDE MACHINE

Steigerbouw Midden Nederland is een relatief jong bedrijf dat drie jaar geleden ontstond uit een schildersbedrijf. ‘Mijn leidinggevende vond dat het beter kon. Hij liep tegen gezeur aan met de steigerbouw, qua planning en qua uitvoering, dus dat moest anders. En het werd anders’, aldus Hemmers.

Bujdasz vult aan: ‘Je moet in dit vak vooral goed weten wat je doet. Ik werk inmiddels tien jaar als steigerbouwer en geen project is hetzelfde. Mijn collega’s en ik werken goed samen, wij hebben aan een half woord genoeg. Ieder weet exact wat hij wanneer en waar moet doen, het loopt als een geoliede machine. Van tevoren neem ik een opdracht altijd door met Peter, eventueel aan de hand van foto’s, zodat wij weten wat ons te wachten staat. Het mooie van dit vak is dat wij bijna elke dag op een andere locatie werken. Dat doen wij doorgaans vooral in de buitenlucht en dat is genieten voor mij. Niet bij slecht weer natuurlijk, want we hebben ook van doen met wind, regen, hagel of sneeuw. Dat is minder, maar niet per se gevaarlijk. Wij zijn er goed op getraind, wij weten precies wat wij doen en we passen ons goed aan. Kijk, steigers bouw je nooit alleen en minimaal met twee man. De bovenste moet altijd gezekerd zijn met haken aan de steiger en iedereen heeft een helmplicht. Zo kunnen wij onder alle omstandigheden veilig werken.’

BASILIEK

‘De grootste uitdagingen zijn wat mij betreft ingewikkelde technische constructies. Ik herinner me een basiliek in IJsselstein bijvoorbeeld, hier moesten wij een enorm losstaand platform bouwen, maar er mochten geen ankers in de muren worden aangebracht. Het is ons gelukt! Of hoogtevrees een belemmering is? Ja, toch wel, hoor. Ik heb ooit een bouwer gekend die er flink last van had. Hij wilde niet hoger werken dan 8 à 10 meter, dus dat ging niet in de praktijk. Of ik nu op 4 of 40 meter hoogte werk, het is mij om het even want ik vertrouw onze steigers volledig.’

VEILIGHEID BOVEN ALLES

‘Veiligheid staat bovenaan bij ons’, zegt Hemmers stellig. ‘Let wel, wij zijn dagelijks een veilige werkplek aan het creëren voor een ander. Wij werken volgens een vuistdik handboek: Richtlijn Steigers. Op basis hiervan bouwen wij onze steigers op, het is de basis waar iedere steigerbouwer van uitgaat en het is leidend bij montagewerkzaamheden van steigermateriaal. Schilders of metselaars bijvoorbeeld moeten er alle vertrouwen in hebben dat wat wij hebben neergezet goed is en te vertrouwen. Zodra dat niet het geval is, heb je een serieus probleem.’

‘De grootste uitdagingen voor ons zijn toch de speciale projecten. Binnenkort gaan we bijvoorbeeld in Den Haag een project doen met allemaal natuurstenen gevels en daar mag niet in geboord worden. Dus daar zullen we de steigers op een andere manier moeten vastzetten. Een veelvoorkomende manier is het plaatsen van zogenoemde steunberen, hiermee verbreden wij de basis van de steiger om horizontale krachten te verdelen. Aan het extra deel mogen wel dwarsdiagonalen worden vastgemaakt. Deze manier kost wel weer meer. Het is telkens weer de uitdaging om binnen het budget van de opdrachtgever te blijven.’

GEEN HOLLE WOORDEN

‘Klanten kiezen voor ons omdat wij de lat voor het bouwen van een kwalitatieve steiger hoog leggen. Dat zijn geen holle woorden, het is daadwerkelijk zo. De praktijk wijst het ook uit. Anders mogen wij geen steigers bouwen bij overheidsgebouwen, om maar eens iets te noemen. Wij nemen nooit risico’s, bouwen altijd volgens de tekening en volgens de veiligheidsaspecten uit het genoemde handboek. Al onze mannen zijn gecertificeerd en daarnaast hebben ze een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag, red.), anders kom je bij ons niet eens aan het werk.’

‘Het punt is, ‘de steigerbouwer’ heeft over het algemeen geen beste naam. Maar wij hebben regelmatig contact met bewoners en opdrachtgevers, er worden geen scheldwoorden gebruikt en op onze steigers staat geen radio met harde muziek. Gaten in de gevels voor de verankering krijgen bovendien geen ‘snelle prop’, wij maken ankergaten in overleg met de klant secuur dicht. Dat vinden zij belangrijk, maar ikzelf vanzelfsprekend ook. Werken met beleid, daar gaat het allemaal om.’

‘WIJ WERKEN VOLGENS EEN VUISTDIK HANDBOEK: RICHTLIJN STEIGER