NIBUD

GRIP OP JE ABONNEMENTEN

Tekst Lindsay de Sain Vallen

‘MIJN MOBIELE TELEFOON, NETFLIX, DE MAALTIJDBOX, MEERDERE SPORT-VERENIGINGEN, EEN GOED DOEL... IK SCHROK VAN HET TOTAAL AANTAL ABONNEMENTEN TOEN IK ALLES OP EEN RIJTJE HAD GEZET!’

Een internetabonnement, je mobiele telefoon, maar ook Netflix, maaltijdboxen, een tijdschrift en de sportschool. Steeds meer producten en diensten worden in abonnementsvorm aangeboden. Maar hoe hou je grip op je abonnementen én op de kosten ervan?

Omdat het aantal aanbieders van abonnementen toeneemt, wilde het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) weten hoe huishoudens daarmee omgaan. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders vrij laks met hun abonnementen omgaan. Mensen sluiten gemakkelijk een abonnement af, lezen niet altijd de voorwaarden, kunnen de contracten vaak niet (meer) terugvinden en 30 procent van de ondervraagden zit langer aan een abonnement vast dan de bedoeling was. Dat blijkt uit het Nibud-rapport over abonnementen (2019).

KWART NEDERLANDERS HEEFT 10 TOT 15 ABONNEMENTEN

Uit het onderzoek blijkt dat ruim 90 procent van de Nederlandse huishoudens het aantal abonnementen dat ze hebben onderschat. Het merendeel bezit vijf tot vijftien abonnementen, maar de meeste mensen denken dat ze slechts een paar abonnementen hebben. De helft van de huishoudens heeft geen idee hoeveel geld ze maandelijks uitgeven aan hun abonnementen.

Jongeren tot 25 jaar hebben er met gemiddeld zestien abonnementen meer dan 65-plussers, zij hebben er gemiddeld negen. Ook hebben jongeren opvallend meer abonnementen op streamingdiensten, online muziek en private leaseauto’s dan de andere leeftijdsgroepen.

Het Nibud ziet in het onderzoek ook dat 41 procent het prettig vindt dat er meer abonnementen komen. 44 procent van de huishoudens heeft vijf tot tien abonnementen en 23 procent tien tot vijftien. De drie meest voorkomende abonnementen zijn het combinatiepakket (internet, tv en telefoon), mobiele telefoon met internet en streamingdiensten (zoals bijvoorbeeld Netflix).

Maar onder abonnementen vallen bijvoorbeeld ook goede doelen, loterijen en sportclubs. De belangrijkste redenen om een abonnement af te sluiten zijn het financiële voordeel en het gemak. Toch kunnen de totale maandelijkse kosten ongemerkt oplopen en heeft niet iedereen daar goed inzicht in.

TOP 6 MEEST AFGESLOTEN ABONNEMENTEN:

  1. Combinatiepakket internet-tv-telefoon (85%)
  2. Mobiele telefoon met internet (76%)
  3. Streamingdiensten (47%)
  4. Loterijen (45%)
  5. Tijdschriften/tv-gids (op papier & digitaal) (41%)
  6. Wegenwacht (41%)

Het Nibud ziet dat consumenten het over het algemeen prettig vinden dat er meer mogelijkheden zijn om abonnementen op producten te nemen. Maar een risico aan abonnementen is volgens het Nibud dat consumenten er onoplettend mee omgaan. Een opgeruimde administratie helpt overzicht houden.

Als mensen jaarlijks checken welke abonnementen zij hebben of de contracten makkelijk kunnen terugvinden, kunnen zij beter inschatten hoeveel abonnementen ze hebben en wat ze daaraan gemiddeld maandelijks kwijt zijn. De helft van de huishoudens heeft hier nu geen idee van. En één op de vijf ziet de kosten voor abonnementen niet als een vaste uitgavenpost.

VASTE LASTEN

Nibud-directeur Arjan Vliegenthart: ‘Veel huishoudens zien abonnementen niet als vaste lasten, maar dat zijn het in feite wel. Het Nibud ziet het als een risico dat mensen meer abonnementen hebben en niet in de gaten hebben hoeveel ze daaraan uitgeven. Hierdoor kunnen er geldproblemen ontstaan. Het gevaar van abonnementen is dat de kosten per maand laag kunnen lijken, maar dat je uiteindelijk meer betaalt dan je eigenlijk wilt. Daarom is het belangrijk goed bij te houden welke abonnementen je allemaal hebt.’

TIPS OP EEN RIJ

  • Weeg voordat je een abonnement afsluit af of het financiële voordeel en/of het gemak opweegt tegen de verplichting die je aangaat
  • Check altijd goed de voorwaarden en kleine lettertjes
  • Noteer in je agenda meteen de datum waarop je het abonnement op kunt zeggen, ook bij proefabonnementen
  • Bewaar alle documenten en informatie over je abonnementen in je administratie
  • Maak een totaaloverzicht van (de kosten van) al je abonnementen, gebruik de handige Abonnementenlijst van het Nibud
  • Check of de kosten binnen je budget passen
  • Loop jaarlijks alle (slapende) abonnementen na: wil je deze nog behouden?
  • Zeg tijdig op wat overbodig of dubbel is

Deel deze pagina